ENERGY EFFICIENCY: De schoonste Expeditie ooit!

Laatste Nieuws

Een expeditie naar Antarctica test de grenzen van het menselijke doorzettingsvermogen en vernuft. Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde leggen de lat nog hoger en rijden in de winter van 2017 (Het is dan zomer op Antarctica) met een door zonne-energie aangedreven terreinwagen 2300 km over Antarctica naar de geografische zuidpool. Apex Dynamics sponsort de reductoren voor dit baanbrekende voertuig die met bestaande schone technologie gebouwd wordt en deels geprint wordt uit afval. Welke uitdagingen gaan de mannen trotseren en welke eisen stelt dit aan onze reductor? Wij vertellen graag meer over dit fantastische initiatief en de kleine bijdrage die wij konden leveren.

Avonturier Wilco van Rooijen volbracht samen met Marc Cornelissen in 2001 dezelfde tocht, op skies naar de geografische zuidpool. Dit inspireerde hen tot een wel heel bijzonder doel, deze tocht op basis van de kracht van de natuur herhalen. Maar Marc Cornelissen zakte in 2015 op tragische wijze met expeditiepartner Philip de Roo door onverwacht dun zee-ijs en het avontuur leek nooit meer te gebeuren. Pas toen van Rooijen via een kennis in contact kwam met Edwin ter Velde werd de inspiratie hervonden en samen gingen ze het project opnieuw vormgeven.
clean2antartica_impression-2-300x172Het doel van de expeditie is om een statement te maken die mensen aanzet tot denken en met hun neus op de mogelijkheden van zero waste processen drukt:

‘Als wij deze extreme tocht kunnen maken met bestaande technologie in harmonie met de natuur dan is er geen excuus meer om te denken dat duurzaamheid niet mogelijk is in jouw situatie’
– Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde

Enorme technische uitdagingen

De expeditie vindt plaats in de tijd dat de zon 24 uur per dag schijnt. Prettig voor een door zonne-energie aangedreven voertuig maar dat is dan ook alle energie die de expeditie tot haar beschikking heeft. Ter Velde vertelt ons hoe zijn capaciteit voor ‘omdenken’ op de proef gesteld wordt:

clean2antartica_test-vehicle-aandrijving-300x225“Als alles bevroren is, waar halen we dan ons drinkwater vandaan? ‘Even’ wat sneeuw smelten is makkelijker gezegd dan gedaan als de temperatuur tot -90 graden Celsius kan dalen dus dat moesten we technisch oplossen. Die techniek is ook voorhanden, maar toen ik met de engineers om de tafel ging en vroeg wat er fout kon gaan schrok ik wel. Ze zeiden: “Ja, maar dat is eenvoudig te verhelpen!”. Waarop ik hen de vraag stelde hoe lang dat eventueel kon duren. De anderhalve dag waar ze mee terug kwamen kon ik kort op antwoorden: “Dan ben ik dood”. Toen begrepen ze mijn vraag pas echt en konden we een oplossing bedenken zonder mogelijkheid op storingen.”

En zo loopt Ter Velde, fervent zeiler en technisch ondernemer, keer op keer tegen knappe technische uitdagingen aan. Het omgaan met weersomstandigheden is de zeezeiler niet vreemd, “dan moet je op een andere manier op je doel af”, maar hij heeft een gezond respect voor de uitdagingen op de zuidpool en stelt alles in het werk om die te beperken.

Eerste tests geslaagd

clean2antartica_test-vehicle-300x225De eerste tests van het voertuig zijn inmiddels achter de rug. Dit draaide vooral om de efficiëntie van de aandrijving en het energiegebruik in vergelijking tot de opbrengst van de zonnepanelen. Ter Velde klopte in voorbereiding hierop aan bij Apex Dynamics in Helmond met de vraag of wij reductoren konden leveren die tegelijkertijd klein en licht zijn maar wél een groot koppel kunnen leveren. Oh ja, en het rendement moest zo hoog mogelijk zijn.

Apex Dynamics stelde na overleg met Edwin vier PD090-050 reductoren beschikbaar die de benodigde rendementen, krachten, toerentallen en koppels konden leveren. Deze reductoren kunnen met een kleine aanpassing zelfs de barre omstandigheden op de zuidpool weerstaan.

Gelukkig bevestigen de eerste tests de aannames van Ter Velde en kan hij aan de slag met de volgende uitdaging; het gewicht en de rolweerstand van de banden.

De Planning

  • Voorjaar 2016: Start Stadsjutten – Jeugd gaat als stadsjutter op zoek naar waardevolle reststoffen die de basis vormen van het voertuig.
  • Voorjaar 2016: testritten in de duinen en op het strand.
  • Najaar bouw en testen gereviseerde versie Solar Voyager.
  • Eind 2016: Bouw final versie SolarVoyager.
  • Voorjaar 2017: Testen in Antarctische omstandigheden (Spitsbergen).
  • September 2017: Verschepen van Solar Voyager naar Antarctica.
  • December 2017: Vertrek – De expeditie vertrekt vanuit Union Glacier op Antarctica.
  • Januari 2017: Aankomst – Geplande aankomst op de geografische zuidpool!

Ook jij kunt Wilco en Edwin helpen

Op de vraag wat zij nog nodig hebben om deze expeditie tot een succes te maken geeft Edwin direct antwoord: “Help ons! In mijn voorbereiding loop ik tegen uitdagingen aan die onze samenleving ook nog moet oplossen voor een duurzame toekomst. Deze expeditie moet ons als samenleving inspireren tot veranderingen en we kunnen alle hulp gebruiken. Ik wil bedrijven en mensen oproepen contact met mij op te nemen en hun steentje bij te dragen”

Apex Dynamics gaat de ontwikkelingen natuurlijk op de voet volgen!
Tijdens de WoTS op woensdag 5 oktober geeft Apex Dynamics een seminar met Edwin ter Velde als spreker, hij zal dan vertellen hoe belangrijk Energy Efficiency is tijdens deze extreme expeditie!

Knop-Registreren

Op de website www.Clean2Antarctica.com en via het Zero Waste Center www.zerowastecenter.eu/initiatieven/extreme-solar-drive vind je meer informatie!

 

Partners